Peter Cornelis Kruijt. Dat zijn mijn namen. 'Cornelis' (en natuurlijk 'Kruijt') is de familienaam die we dan ook braaf hebben doorgegeven aan onze oudste zoon en 'Peter' was gewoon een hele hippe naam begin jaren '80, aangezien hele schoolklassen vol gezegend zijn met die naam. Blijkbaar waren mijn ouders gewoon heel 'hip en happening'.
Namen zeggen iets over de tijd, bijvoorbeeld over de geschiedenis. Als je in de eerste eeuw na Christus had geleefd was je verbaasd geweest te weten dat 2000 jaar later ouders hun kinderen 'Peter' en 'Paul' noemen en hun honden 'Caesar' en 'Nero'. Net zo goed als namen iets zeggen over het heden in hun trendgevoeligheid. In veel kleuter klassen stromen kinderen in met namen als 'Noah', 'Emma', 'Liam' of 'Julia'.
In de Bijbel hangt de betekenis van de namen vaak samen met de geschiedenis waarin ze voorkomen. Een naam is niet zomaar een naam. In Ruth 1 zien we 'Elimelech' (zoon van de koning) wegtrekken uit Bethlehem vanwege de hongersnood. Een geschiedenis die afspeelt tegen de achtergrond van het boek Richteren waar het refrein klinkt dat er 'geen koning was in Israël en iedereen deed wat goed was in zijn eigen ogen'. Subtiel wordt daarin de oorzaak zichtbaar van de hongersnood: waar mensen niet de wegen van God gaan zal zegen uitblijven. 'Elimelech' staat voor alle Israëlieten die God als hun Koning hebben, 'zonen van de Koning’ zijn, maar zich desondanks onder het verbond met hun God uitwerken en in ontrouw wegtrekken naar een vreemd land.
In Jesaja zien we hoe namen gekoppeld worden aan de toekomst. Zo moet Jesaja zijn zoon 'Maher-Salal-Chas-Baz' noemen, wat 'haastige roof, spoedige buit' betekent. Een profetische aankondiging van de naderende ballingschap van Israël. Daar tegenover worden de namen bekend gemaakt van een toekomst die over de ballingschap heengaat: 'Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader en Vredevorst.' Namen die worden gegeven aan 'een kind dat ons geboren wordt', terwijl die namen op zich een gewoon kind overstijgen en wijzen naar God zelf. Een hoopvol raadsel in de tijd waarin Jesaja deze profetie uitsprak. Een hoopvolle werkelijkheid die zichtbaar is geworden in de persoon van Jezus Christus: zowel mens als God.
Die hoopvolle werkelijkheid willen we vieren in de kerstnachtdienst en in de kerstochtenddienst onder het thema 'Aangenaam', waarin we de Naam boven alle namen mogen ontmoeten als de hoop van de wereld. Dus we hopen jou (en iedereen die je meeneemt!) daar te zien en te zeggen: 'Aangenaam!'
Peter Kruijt
Kerstnachtdienst
Zondag 24 december 2023 om 20:00
Kerstochtend
Maandag 25 december 2023 om 10:00